Layanan Bimbingan Klasikal untuk Meningkatkan Konsep Diri Siswa Underachiver

Ainur Rosidah

Abstract


Abstract: The self-concept of underachiever students is students’ incapability in recognizing and estimating upon himself. Underachiever students are students who have high potential but high learning achievement is low or under the potential and self-concept it has. The purpose of this study is to test the effectiveness of classical guidance services to students who have self-concept of underachiever. This research uses quantitative approach, pre-experiment method with one group pretest design - posttest design. The sample of research students of Class VIII Junior High School Al-Fajar Pringsewu number was 13 students conducted by purposive sampling technique. The results showed that classical guidance services proved to be effective in improving self-concept of underachiever students.

Keywords: Classical Guidance, Self Concept Student Underachiever.


Full Text:

PDF

DOI:

https://doi.org/10.26638/jfk.53.2099


References


Arikunto, Suharsimi. (2005). Prosedur Penelitian; Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta .

Agustin, Mubiar. (2011). Permasalahan Belajar Dan Inovasi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditama.

Andriati, Novi. (2015). Pengembangan Model Bimbingan Klasikal Dengan Teknik Role Playing Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri. Jurnal Bimbingan Konseling 4 (1).

Burns, R. B. (1993). Konsep Diri, Teori Pengukuran, Perkembangan dan Perilaku. Surya Setyanegara (Ed). Jakarta : Penerbit Arca.

Dapertemen Pendidikan Nasional. (2007). Jakarta: Balai Pustaka.

Desmita. (2011). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung : Remaja Rosdakarya.

Farozin, M., Astuti, B., & Eliasa, E. I. (2013). Pengembangan Materi Bimbingan Klasikal Berbasis Kebutuhan Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Bagi Siswa Sekolah Menengah Pertama. Laporan hibah bersaing, Tersedia: http://eprints.uny.ac.id/22465/1/LAPORAN%20PAK%20FAROZIN%20HIBER%202013.pdf.

Ghufron, Nur dan Risnawati, Rini. (2010). Teori-Teori Psikologi. Jogjakarta:Ar-Ruzz Media.

Mastur dan Triyono. (2014). Materi Layanan Klasikal Bimbingan Dan Konseling. Yogyakarta: Paramitra.

Mukhtar, M., Yusuf, S., & Budiamin, A. (2016). Program Layanan Bimbingan Klasikal untuk Meningkatkan Self-Control Siswa. PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan dan Konseling, 5(1), 1-16.

Nurihsan, Achmad Juntika. (2006). Bimbingan Dan Konseling Dalam Berbagai Latar Kehidupan. Bandung: Refika Aditama.

Pudjijogyanti, Clara R. (1995). Konsep Diri dalam Pendidikan. Jakarta : Arcan.

Pautina, Amalia Rizki. (2012). Bimbingan Kelompok dengan pendekatan Analisiis Transaksional untuk Mengembangkan Konsep Diri Siswa. Tesis. PPS UPI Bandung : Tidak diterbitkan.

Rim, Silvia B. (1986). Underachiever Barriers For Adolescent. Journal Of Cognitive Affective Learning, 2 (2) 27-32.

Sulistiana, D., & Muqodas, I. (2016). Upaya Bimbingan Bagi Siswa Underachiever. Metodik Didaktik, 10(1).

Sugiono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Willis, Sofyan S. (2012). Remaja dan Masalahnya, Mengupas berbagai Kenakalan Remaja, Narkoba, Free Sex dan Pemecahannya. Bandung : Alfabeta.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


The copyright of Fokus Konseling (Jurnal Bimbingan dan Konseling) ISSN : 2356-2102, E- ISSN : 2356-2099

Lisensi Creative Commons

View My Stats